תוכנית עסקית: מה זה ואיך לכתוב אחת ב-9 שלבים

תוכנית עסקית: מה זה ואיך לכתוב אחת ב-9 שלבים
תוכניות עסקיות אינן מיועדות רק ליזמים שצריכים להבטיח מימון – הן יכולות לעזור לך לתכנן ולהעריך גם רעיונות חדשים או תוכניות צמיחה. למד כיצד לכתוב תוכנית עסקית ולהפיק את המרב מהתהליך במדריך המקיף הזה.
25 באוגוסט 2024

תוכנית עסקית מצוינת יכולה לעזור לך להבהיר את האסטרטגיה שלך, לזהות מחסומים פוטנציאליים, לקבוע משאבים נחוצים ולהעריך את כדאיות הרעיון ותוכנית הצמיחה שלך לפני שאתה פותח עסק.
לא כל עסק מצליח יוצא לדרך עם תוכנית עסקית רשמית, אבל מייסדים רבים מוצאים ערך בתהליך. כשאתה מכין תוכנית עסקית, אתה יכול לקחת זמן לצעוד אחורה, לחקור את הרעיון שלך ואת השוק שאליו אתה מחפש להיכנס ולהבין את ההיקף והאסטרטגיה מאחורי הטקטיקה שלך.
למד כיצד לכתוב תוכנית עסקית עם מדריך צעד אחר צעד זה, כולל טיפים להפקת המרב מהתוכנית שלך ודוגמאות אמיתיות של תוכנית עסקית כדי לעורר אותך.
מהי תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך אסטרטגי המתאר את יעדי החברה, האסטרטגיות להשגתן ומסגרת הזמן להשגתן. זה מכסה היבטים כמו ניתוח שוק, תחזיות פיננסיות ומבנה ארגוני. בסופו של דבר, תוכנית עסקית משמשת כמפת דרכים לצמיחה עסקית וכלי להבטחת מימון.
לעתים קרובות, מוסדות פיננסיים ומשקיעים צריכים לראות תוכנית עסקית לפני מימון פרויקט כלשהו. גם אם אינכם מתכננים לחפש מימון חיצוני, תוכנית מעוצבת היטב הופכת להנחיה עבור העסק שלכם ככל שהוא מתרחב.
מרכיבי המפתח של תוכנית עסקית
הרכבת תוכנית עסקית תדגיש את חלקי האסטרטגיה והיעדים של החברה שלך. זה כולל כמה מרכיבי תוכנית עסקית מרכזיים שפועלים יחד כדי להציג את מפת הדרכים להצלחה שלך.
מרכיבי המפתח של התוכנית העסקית שלך צריכים לכלול:
- תקציר מנהלים: סקירה קצרה של כל התוכנית שלך.
- תיאור החברה: הסבר על מה העסק שלך עושה ולמה הוא ייחודי.
- ניתוח שוק: מחקר על התעשייה, שוק היעד והמתחרים שלך.
- ארגון וניהול: פרטים על מבנה העסק שלך והאנשים המנהלים אותו.
- מוצרים או שירותים: תיאור של מה שאתה מוכר וכיצד זה מועיל ללקוחות.
- פילוח לקוחות: פירוט של שוק היעד שלך לקבוצות שונות.
- תוכנית שיווק ומכירה: האסטרטגיה לקידום ומכירה של המוצרים והשירותים שלך.
- לוגיסטיקה ותפעול: סקירה כללית של האופן שבו העסק שלך ינהל את הפעילויות היומיומיות שלו וינהל משאבים.
- כספים: מבט מלא על הכנסות, הוצאות וצרכי מימון צפויים.
איך כותבים תוכנית עסקית ב-9 שלבים
- נסח תקציר מנהלים
- כתוב תיאור חברה
- בצע ניתוח שוק
- מתווה את הניהול והארגון
- רשום את המוצרים והשירותים שלך
- בצע פילוח לקוחות
- הגדירו תוכנית שיווקית
- לספק תוכנית לוגיסטית ותפעול
- ערכו תוכנית פיננסית
מעטים הדברים מאיימים יותר מדף ריק. התחלת התוכנית העסקית שלך עם מתווה מובנה ומרכיבים מרכזיים עבור מה שתכלול בכל חלק היא הצעד הראשון הטוב ביותר שאתה יכול לעשות.
מכיוון שמתווה הוא שלב כה חשוב בתהליך כתיבת תוכנית עסקית, ריכזנו סקירה ברמה גבוהה כדי להתחיל (ולעזור לך להימנע מהאימה של עמידה בעמוד ריק).
לאחר שתקבע את תבנית התוכנית העסקית שלך, הגיע הזמן למלא אותה. פירקנו אותה לפי סעיפים כדי לעזור לך לבנות את התוכנית שלך צעד אחר צעד.
1. נסח תקציר מנהלים
תקציר מנהלים טוב הוא אחד הסעיפים החשובים ביותר בתוכנית העסקית שלך – זה גם הסעיף האחרון שאתה צריך לכתוב.
תקציר המנהלים מזקק את כל מה שבא לאחר מכן ונותן לבודקים מצומצמים בזמן (למשל, משקיעים פוטנציאליים ומלווים) סקירה ברמה גבוהה של העסק שלך שמשכנעת אותם לקרוא עוד.
שוב, זה סיכום, אז הדגש את נקודות המפתח שחשפת בזמן כתיבת התוכנית שלך. אם אתה כותב למטרות תכנון משלך, אתה יכול לדלג על הסיכום לחלוטין – אם כי אולי תרצה לנסות אותו בכל מקרה, רק בשביל התרגול.

תקציר מנהלים לא יעלה על עמוד אחד. אומנם, אילוץ המקום הזה יכול להפוך את הסחיטה של כל המידע הבולט לקצת מלחיץ – אבל זה לא בלתי אפשרי.
התקציר המנהלי של התוכנית העסקית שלך צריך לכלול:
- קונספט עסקי. מה העסק שלך עושה?
- יעדים וחזון עסקיים. מה העסק שלך רוצה להשיג?
- תיאור המוצר ובידול. מה אתה מוכר, ולמה זה שונה?
- שוק היעד. למי אתה מוכר?
- אסטרטגיה שיווקית. איך אתה מתכנן להגיע ללקוחות שלך?
- מצב פיננסי נוכחי. מה אתה מרוויח כרגע בהכנסות?
- מצב פיננסי חזוי. מה אתה צופה להרוויח בהכנסות?
- השאל. כמה כסף אתה מבקש?
- הצוות. מי מעורב בעסק?
2. כתוב תיאור חברה
חלק זה בתוכנית העסקית שלך אמור לענות על שתי שאלות בסיסיות:
- מי אתה?
- מה אתה מתכנן לעשות?
מענה על שאלות אלה עם תיאור חברה מספק מבוא למה אתה עוסק בעסק, למה אתה שונה, מה אתה הולך בשבילך ומדוע אתה השקעה טובה.
למשל, מותג האיפור הנקי Saie חולק מכתב מהמייסד שלו על משימת החברה ומדוע היא קיימת.
הבהרת הפרטים הללו היא עדיין תרגיל שימושי, גם אם אתה האדם היחיד שעומד לראות אותם. זו הזדמנות להעלות על הכתב כמה מההיבטים היותר בלתי מוחשיים של העסק שלך, כמו העקרונות, האידיאלים והפילוסופיות התרבותיות שלך.
הנה כמה מהרכיבים שאתה צריך לכלול בתיאור החברה שלך:
- המבנה העסקי שלך (האם אתה בעלות יחידה, שותפות כללית, שותפות מוגבלת או חברה מאוגדת?)
- המודל העסקי שלך
- התעשייה שלך
- החזון, הייעוד והצעת הערך של העסק שלך
- מידע רקע על העסק שלך או על ההיסטוריה שלו
- יעדים עסקיים, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך
- הצוות שלך, כולל אנשי מפתח והשכר שלהם
ערכי מותג ומטרות
כדי להגדיר את ערכי המותג שלך, חשוב על כל האנשים שהחברה שלך אחראית אליהם, כולל בעלים, עובדים, ספקים, לקוחות ומשקיעים. כעת שקול כיצד תרצה לנהל עסקים עם כל אחד מהם. כשאתה מכין רשימה, ערכי הליבה שלך צריכים להתחיל לצוץ.
תיאור החברה שלך צריך לכלול גם יעדים לטווח קצר וארוך. יעדים לטווח קצר, בדרך כלל, אמורים להיות ניתנים להשגה במהלך השנה הבאה, בעוד שנה עד חמש שנים הן חלון טוב ליעדים ארוכי טווח. ודא שהגדרת היעדים שלך כוללת יעדים SMART: ספציפיים, מדידים, ניתנים להשגה, מציאותיים ומוגדרים בזמן.
חזון והצהרות ייעוד
ברגע שאתה יודע את הערכים שלך, אתה יכול לכתוב הצהרת משימה. ההצהרה שלך צריכה להסביר, בצורה משכנעת, מדוע העסק שלך קיים, והיא לא צריכה להיות ארוכה ממשפט בודד.
לאחר מכן, עצב את הצהרת החזון שלך: איזו השפעה אתה רואה לעסק שלך על העולם לאחר שהשגת את החזון שלך? נסח את ההשפעה הזו כקביעה – התחל את ההצהרה ב"אנחנו נעשה" ותתחיל מצוין. הצהרת החזון שלך, בניגוד להצהרת המשימה שלך, יכולה להיות ארוכה יותר ממשפט בודד, אך נסה לשמור אותה לשלושה לכל היותר. הצהרות החזון הטובות ביותר הן תמציתיות.
3. בצעו ניתוח שוק
ניתוח שוק הוא חלק מרכזי בתוכנית העסקית שלך, בין אם אתה מתכוון אי פעם שמישהו אחר יקרא אותה או לא.
לא משנה איזה סוג של עסק אתה פותח, בין אם עסק ביתי או מבוסס שירות, אין זה מוגזם לומר שהשוק שלך יכול ליצור או לשבור אותו. בחר את השוק המתאים למוצרים שלך – אחד עם הרבה לקוחות שמבינים וצריכים את המוצר שלך – ותהיה לך התחלה להצלחה.
אם תבחר בשוק הלא נכון, או בשוק הנכון בזמן הלא נכון, אתה עלול למצוא את עצמך נאבק על כל מכירה. ניתוח השוק שלך צריך לכלול סקירה של כמה גדול אתה מעריך את השוק עבור המוצרים שלך, ניתוח של מיקומו של העסק שלך בשוק, וסקירה כללית של הנוף התחרותי. מחקר יסודי התומך במסקנות שלך חשוב גם כדי לשכנע משקיעים וגם כדי לאמת את ההנחות שלך בזמן שאתה עובד על התוכנית שלך.

כמה גדול השוק הפוטנציאלי שלך?
השוק הפוטנציאלי הוא אומדן של כמה אנשים צריכים את המוצר שלך. למרות שזה מרגש לדמיין נתוני מכירות בשמיים, תרצה להשתמש בכמה שיותר נתונים בלתי תלויים רלוונטיים כדי לאמת את השוק הפוטנציאלי המשוער שלך.
מכיוון שזה יכול להיות תהליך מייאש, הנה כמה טיפים כלליים שיעזרו לך להתחיל את המחקר שלך:
- הבן את פרופיל הלקוח האידיאלי שלך. חפש נתונים ממשלתיים לגבי גודל שוק היעד שלך, למד היכן הם חיים, באילו ערוצים חברתיים הם משתמשים והרגלי הקניות שלהם.
- חקור מגמות ומסלול רלוונטיים בתעשייה. חקור מגמות צרכנים ומגמות מוצרים בתעשייה שלך על ידי התבוננות ב-Google Trends, פרסומים מסחריים ומשפיענים במרחב.
- עשה ניחושים מושכלים. לעולם לא יהיה לך מידע מושלם ומלא על השוק הכולל שלך שניתן להתייחס אליו. המטרה שלך היא לבסס את ההערכות שלך על כמה שיותר נקודות נתונים ניתנות לאימות לפי הצורך.
כמה מקורות להיוועץ בנתוני שוק כוללים משרדי סטטיסטיקה ממשלתיים, איגודי תעשייה, מחקר אקדמי וכלי חדשות מכובדים המכסים את הענף שלך.
קרא עוד: מהו ניתוח שיווקי? 3 שלבים שכל עסק צריך לבצע
ניתוח SWOT
ניתוח SWOT בוחן את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים שלך.
זה כרוך בשאילת שאלות כמו:
- מהם הדברים הטובים ביותר בחברה שלך?
- במה אתה לא כל כך טוב?
- אילו שינויים בשוק או בתעשייה תוכלו לנצל ולהפוך להזדמנויות?
- האם יש גורמים חיצוניים שמאיימים על יכולתך להצליח?
SWOT מתואר לעתים קרובות ברשת או בדרך ויזואלית אחרת. עם מצגת חזותית זו, הקורא שלך יכול לראות במהירות את הגורמים שעשויים להשפיע על העסק שלך ולקבוע את היתרון התחרותי שלך בשוק.
ניתוח תחרותי
ישנם שלושה גורמים גורפים שבהם אתה יכול להשתמש כדי לבדל את העסק שלך מול תחרות:
- מנהיגות עלויות. יש לך את היכולת למקסם רווחים על ידי הצעת מחירים נמוכים יותר מרוב המתחרים שלך. דוגמאות כוללות חברות כמו Mejuri ו-Endy.
- הַבחָנָה. המוצר או השירות שלך מציעים משהו שונה ממובילי העלויות הנוכחיים בענף ובבנקים שלך על בולטות בהתבסס על הייחודיות שלך. תחשוב על חברות כמו Knix ו-QALO.
- הִתפַּלְגוּת. אתה מתמקד בשוק יעד מאוד ספציפי, או נישה, ושואף לבנות אחיזה עם קהל קטן יותר לפני שתמשיך לשוק רחב יותר. חברות כמו TomboyX ו-Heyday Footwear הן דוגמאות מצוינות לאסטרטגיה הזו.
כדי להבין מה הכי מתאים, תצטרך להבין את העסק שלך כמו גם את הנוף התחרותי.
תמיד תהיה לך תחרות בשוק, אפילו עם מוצר חדשני, לכן חשוב לכלול סקירה תחרותית בתוכנית העסקית שלך. אם אתה נכנס לשוק מבוסס, כלול רשימה של כמה חברות שאתה מחשיב כמתחרות ישירות והסבר כיצד אתה מתכנן לבדל את המוצרים והעסק שלך משלהם.
לדוגמה, אם אתה מוכר תכשיטים, הבידול התחרותי שלך יכול להיות שבניגוד למתחרים יוקרתיים רבים, אתה תורם אחוז מהרווחים שלך לארגון צדקה בולט או מעביר את החיסכון ללקוחות שלך.
אם אתם נכנסים לשוק שבו אינכם יכולים לזהות בקלות מתחרים ישירים, קחו בחשבון את המתחרים העקיפים שלכם – חברות המציעות מוצרים המהווים תחליפים לשלך. לדוגמה, אם אתה מוכר ציוד חדשני למטבח, קל מדי לומר שמכיוון שהמוצר שלך חדש, אין לך תחרות. שקול מה הלקוחות הפוטנציאליים שלך עושים כדי לפתור את אותן בעיות.
4. מתווה את הניהול והארגון

סעיף הניהול והארגון בתוכנית העסקית שלך אמור לספר לקוראים מי מנהל את החברה שלך. פרט את המבנה המשפטי של העסק שלך. דווח אם תשלב את העסק שלך כתאגיד S או תיצור שותפות מוגבלת או בעלות יחידה.
אם יש לך צוות ניהול, השתמש בתרשים ארגוני כדי להציג את המבנה הפנימי של החברה שלך, כולל התפקידים, האחריות והיחסים בין האנשים בתרשים שלך. שדר כיצד כל אדם יתרום להצלחת הסטארט-אפ שלך.
5. רשום את המוצרים והשירותים שלך
המוצרים או השירותים שלך יופיעו בצורה בולטת ברוב תחומי התוכנית העסקית שלך, אבל חשוב לספק קטע שמתאר פרטים מרכזיים עליהם עבור קוראים מתעניינים.
אם אתה מוכר פריטים רבים, תוכל לכלול מידע כללי יותר על כל אחד מקווי המוצרים שלך. אם אתה מוכר רק כמה, ספק מידע נוסף על כל אחד מהם.
כך למשל, חנות התיקים BAGGU מוכרת מבחר גדול של תיקים מסוגים שונים, בנוסף למוצרי בית ואביזרים נוספים. התוכנית העסקית שלה תפרט את הקטגוריות הללו ופרטים מרכזיים על המוצרים בכל קטגוריה.
תאר מוצרים חדשים שתשיק בעתיד הקרוב וכל קניין רוחני שבבעלותך. הביעו כיצד הם ישפרו את הרווחיות. חשוב גם לשים לב מהיכן מגיעים מוצרים – עבודות יד בעבודת יד מקורן שונה ממוצרים טרנדיים עבור עסק דרופשיפינג, למשל.
6. בצע פילוח לקוחות
הלקוח האידיאלי שלך, המכונה גם שוק היעד שלך, הוא הבסיס לתוכנית השיווק שלך, אם לא התוכנית העסקית שלך בכללותה.
תרצה לזכור את דמות הקונה הזו כשאתה מקבל החלטות אסטרטגיות, וזו הסיבה שחשוב להבין ולכלול בתוכנית העסקית סקירה כללית של מי הם.
כדי לתת סקירה הוליסטית של הלקוח האידיאלי שלך, תאר מספר מאפיינים דמוגרפיים כלליים וספציפיים. פילוח לקוחות כולל לרוב:
- איפה הם חיים
- טווח הגילאים שלהם
- רמת ההשכלה שלהם
- כמה דפוסי התנהגות נפוצים
- איך הם מבלים את זמנם הפנוי
- איפה הם עובדים
- באיזו טכנולוגיה הם משתמשים
- כמה הם מרוויחים
- איפה הם מועסקים בדרך כלל
- הערכים, האמונות או הדעות שלהם
מידע זה ישתנה בהתאם למה שאתה מוכר, אך עליך להיות ספציפי מספיק כדי שיהיה ברור ללא ספק למי אתה מנסה להגיע – וחשוב מכך, מדוע עשית את הבחירות שיש לך על סמך מי הם הלקוחות שלך מה הם מעריכים.
לדוגמה, לסטודנט במכללה יש תחומי עניין, הרגלי קניות ורגישות לתמחור שונים מאשר למנהל בן 50 בחברת Fortune 500. התוכנית העסקית וההחלטות שלך ייראו שונות מאוד על סמך מי מהם היה הלקוח האידיאלי שלך.
7. הגדירו תוכנית שיווקית

מאמצי השיווק שלך מקבלים מידע ישיר על ידי הלקוח האידיאלי שלך. לכן, כשאתה מתאר את ההחלטות הנוכחיות שלך ואת האסטרטגיה העתידית שלך, התוכנית השיווקית שלך צריכה לשמור על התמקדות חדה כיצד הרעיון העסקי שלך מתאים לאותו לקוח אידיאלי.
אם אתה מתכנן להשקיע רבות בשיווק באינסטגרם או במודעות TikTok, למשל, הגיוני לכלול האם אינסטגרם ו- TikTok הן פלטפורמות מובילות עבור הקהל שלך. אם התשובה היא לא, זה עשוי להיות סימן לחשוב מחדש על תוכנית השיווק שלך.
רוב תוכניות השיווק כוללות מידע על ארבעה נושאים מרכזיים. כמות הפרטים שתציג על כל אחד מהם תלויה הן בעסק שלך והן בקהל של התוכנית שלך.
- מחיר: כמה עולים המוצרים שלך, ולמה קיבלת את ההחלטה הזו?
- מוצר: מה אתה מוכר ואיך אתה מבדיל את זה בשוק?
- קידום: איך תביא את המוצרים שלך מול הלקוח האידיאלי שלך?
- מקום: איפה תמכור את המוצרים שלך? באילו ערוצים ובאילו שווקים?
קידום עשוי להיות החלק הארי של התוכנית שלך, מכיוון שאתה יכול לצלול בקלות רבה יותר לפרטים טקטיים, אך יש לכסות את שלושת התחומים האחרים לפחות בקצרה – כל אחד מהם מהווה מנוף אסטרטגי חשוב בתמהיל השיווק שלך.

8. לספק תוכנית לוגיסטית ותפעול
לוגיסטיקה ותפעול הם זרימות העבודה שתטמיעו כדי להפוך את הרעיון העסקי שלכם למציאות. אם אתה כותב תוכנית עסקית למטרות התכנון שלך, זה עדיין קטע חשוב שיש לקחת בחשבון, למרות שאולי לא תצטרך לכלול את אותה רמת פירוט כאילו אתה מחפש השקעה.
כסה את כל חלקי הפעולות המתוכננות שלך, כולל:
- ספקים. מאיפה אתה משיג את חומרי הגלם שאתה צריך לייצור, או היכן מיוצרים המוצרים שלך?
- הֲפָקָה. האם אתה מייצר, מייצר, סיטונאי או משלוח של המוצרים שלך? כמה זמן לוקח לייצר את המוצרים שלך ולקבל אותם אליך? איך תתמודד עם עונה עמוסה או עלייה בלתי צפויה בביקוש?
- מתקנים. היכן תעבוד אתה וכל חברי הצוות? האם אתה מתכנן שיהיה לך שטח מסחר פיזי? אם כן, איפה?
- צִיוּד. אילו כלים וטכנולוגיה אתה צריך כדי להיות פעיל? זה כולל הכל מתוכנה ועד נורות וכל מה שביניהם.
- משלוח והגשמה. האם תטפל בכל משימות ההגשמה בבית, או שתשתמש בשותף מילוי של צד שלישי?
- מְלַאי. כמה תשמור בהישג יד, ואיפה יישמר? כיצד תשלחו אותו לשותפים במידת הצורך, וכיצד תיגשו לניהול המלאי?
סעיף זה אמור לאותת לקורא שלך שיש לך הבנה מוצקה של שרשרת האספקה שלך, עם תוכניות מגירה חזקות לכיסוי אי ודאות פוטנציאלית. אם הקורא שלך הוא אתה, זה אמור לתת לך בסיס לקבל החלטות חשובות אחרות, כמו איך לתמחר את המוצרים שלך כדי לכסות את העלויות המשוערות שלך, ובאיזה נקודה אתה צופה שבירה של ההוצאות הראשוניות שלך.
9. ערכו תוכנית פיננסית
לא משנה עד כמה הרעיון שלכם נהדר – וללא קשר למאמץ, לזמן ולכסף שתשקיעו – עסק חי או מת על סמך הבריאות הכלכלית שלו. בסופו של יום, אנשים רוצים לעבוד עם עסק שהם מצפים שיהיה בר-קיימא בעתיד הנראה לעין.
רמת הפירוט הנדרשת בתוכנית הפיננסית שלך תהיה תלויה בקהל ובמטרות שלך, אבל בדרך כלל תרצה לכלול שלוש השקפות עיקריות על המצב הפיננסי שלך: דוח רווח והפסד, מאזן ודוח תזרים מזומנים. זה גם עשוי להיות מתאים לכלול נתונים פיננסיים ותחזיות.
להלן תבנית גיליון אלקטרוני הכוללת את כל מה שתצטרך ליצירת דוח רווח והפסד, מאזן ודוח תזרים מזומנים, כולל מספר מספרים לדוגמה. אתה יכול לערוך אותו כדי לשקף תחזיות במידת הצורך.
בואו נסקור את סוגי הדוחות הכספיים שתזדקקו להם.
דוחות הכנסה
דוח הרווחים שלך נועד לתת לקוראים מבט על מקורות ההכנסה וההוצאות שלך לאורך פרק זמן נתון. עם שתי פיסות המידע הללו, הם יכולים לראות את השורה התחתונה החשובה ביותר או את הרווח או ההפסד שהעסק שלך חווה במהלך אותה תקופה. אם עדיין לא השקת את העסק שלך, תוכל להקרין אבני דרך עתידיות של אותו מידע.
מאזנים
המאזן שלך מציע מבט על כמה הון עצמי יש לך בעסק שלך. בצד אחד, אתה מפרט את כל הנכסים העסקיים שלך (מה שבבעלותך), ובצד השני, את כל ההתחייבויות שלך (מה שאתה חייב).
זה מספק תמונת מצב של ההון העצמי של העסק שלך, אשר מחושב כך:
נכסים – התחייבויות = הון עצמי
דוחות תזרים מזומנים
דוח תזרים המזומנים שלך דומה לדוח רווח והפסד שלך, עם הבדל אחד חשוב: הוא לוקח בחשבון מתי נגבות ההכנסות ומתי משולמות ההוצאות.
כאשר המזומנים שנכנסים לך גדולים מהמזומנים שיש לך יוצאים, תזרים המזומנים שלך חיובי. כאשר התרחיש ההפוך הוא נכון, תזרים המזומנים שלך שלילי. באופן אידיאלי, הצהרת תזרים המזומנים שלך תעזור לך לראות מתי המזומנים נמוכים, מתי ייתכן שיש לך עודף, והיכן ייתכן שתצטרך לקיים תוכנית מגירה כדי לגשת למימון כדי לשמור על מימון העסק שלך.
זה יכול להיות מועיל במיוחד לחזות את דוח תזרים המזומנים שלך כדי לזהות פערים או תזרים מזומנים שלילי ולהתאים את הפעולות לפי הצורך.
📚 קרא עוד: ניהול תזרים מזומנים: מה זה ואיך לעשות את זה (+ דוגמאות)
למה לכתוב תוכנית עסקית?
משקיעים מסתמכים על תוכניות עסקיות כדי להעריך את ההיתכנות של עסק לפני המימון שלו, וזו הסיבה שתוכניות עסקיות מקושרות בדרך כלל לקבלת הלוואה עסקית.
תוכניות עסקיות גם עוזרות לבעלים לזהות אזורי חולשה לפני ההשקה, ועלולה להימנע מטעויות יקרות בהמשך הדרך. "הנחת תוכנית עסקית עזרה לנו לזהות את ה'לא ידועים' והקלה לזהות את הפערים שבהם נצטרך עזרה או, לכל הפחות, להתאמן בעצמנו", אומר ג'ורדן בארנט, הבעלים של Kapow Meggings.
ישנן עוד כמה סיבות משכנעות לשקול כתיבת תוכנית עסקית, כולל:
- תכנון אסטרטגי. כתיבת התוכנית שלך היא תרגיל שלא יסולא בפז להבהרת הרעיונות שלך ויכול לעזור לך להבין את היקף העסק שלך, כמו גם את כמות הזמן, הכסף והמשאבים שתצטרך כדי להתחיל.
- הערכת רעיונות. אם יש לך מספר רעיונות בראש, תוכנית עסקית גסה לכל אחד יכולה לעזור לך למקד את הזמן והאנרגיה שלך באלה עם הסיכוי הגבוה ביותר להצלחה.
- מֶחקָר. כדי לכתוב תוכנית עסקית, תצטרך לחקור את הלקוח האידיאלי שלך ואת המתחרים שלך – מידע שיעזור לך לקבל החלטות אסטרטגיות יותר.
- גיוס עובדים. התוכנית העסקית שלך היא אחת הדרכים הקלות ביותר להעביר את החזון שלך לעובדים חדשים פוטנציאליים ויכולה לעזור לבנות את הביטחון שלהם במיזם, במיוחד אם אתה בשלבי צמיחה מוקדמים.
- שותפויות. אם אתה מתכנן לשתף פעולה עם מותגים אחרים, סקירה ברורה של החזון שלך, הקהל שלך והאסטרטגיה העסקית שלך תקל עליהם הרבה יותר לזהות אם העסק שלך מתאים לשלו.
- תחרויות. ישנן תחרויות רבות של תוכניות עסקיות המציעות פרסים כגון חונכות, מענקים או הון השקעה.
אם אתה מחפש דרך מובנית לפרוס את המחשבות והרעיונות שלך, ולשתף את הרעיונות האלה עם אנשים שיכולים להשפיע רבות על הצלחתך, יצירת תוכנית עסקית היא נקודת התחלה מצוינת.
סוגי תוכניות עסקיות
סוגי תוכניות עסקיות יכולים להשתרע בין עמוד אחד לדפים מרובים, עם גרפים ודוחות מפורטים. אין דרך אחת נכונה ליצור תוכנית עסקית. המטרה היא להעביר את המידע החשוב ביותר על החברה שלך לקוראים.
תוכניות עסקיות נפוצות שאנו רואים כוללות, בין היתר, את הסוגים הבאים:
תוכניות עסקיות מסורתיות
אלו הן התוכניות העסקיות הנפוצות ביותר. תוכניות עסקיות מסורתיות נמשכות זמן רב יותר לכתיבתן ויכולות להיות באורך של עשרות עמודים. חברות הון סיכון ומלווים מבקשים את התוכנית הזו. ייתכן שלא יהיה צורך בתוכניות עסקיות מסורתיות אם אינך מתכנן לחפש מימון חיצוני. כאן נכנסת לתמונה תוכנית עסקית רזה.
תוכניות עסקיות רזה
תוכנית עסקית רזה היא גרסה קצרה יותר של תוכנית עסקית מסורתית. זה עוקב אחר אותו פורמט, אבל כולל רק את המידע החשוב ביותר. עסקים משתמשים בתוכניות עסקיות רזות כדי להכניס עובדים חדשים או לשנות תוכניות קיימות עבור שוק יעד ספציפי. אם אתה רוצה לכתוב תוכנית עסקית אך ורק למטרות התכנון שלך בעת פתיחת עסק קטן חדש, תוכנית עסקית רזה היא בדרך כלל הדרך ללכת.
תוכניות עסקיות ללא מטרות רווח
תוכנית עסקית ללא מטרות רווח מיועדת לכל ישות הפועלת לטובת הציבור או הרווחה החברתית. זה מכסה את כל מה שתמצא בתוכנית עסקית מסורתית, בתוספת סעיף המתאר את ההשפעה שהחברה מתכננת לעשות. לדוגמה, מותג רמקולים ואוזניות יודיע שהם שואפים לעזור לאנשים עם לקויות שמיעה. תורמים מבקשים לעתים קרובות תוכנית עסקית מסוג זה.
📚 קרא עוד: 7 דוגמאות לתוכנית עסקית להשראה משלך (2024)
7 טיפים ליצירת תוכנית עסקית קטנה
יש כמה שיטות עבודה מומלצות כשמדובר בכתיבת תוכנית עסקית. למרות שהתוכנית שלך תהיה ייחודית לעסק ולמטרות שלך, זכור את הטיפים האלה בזמן שאתה כותב.
1. הכר את הקהל שלך
כאשר אתה יודע מי יקרא את התוכנית שלך – גם אם אתה רק כותב אותה לעצמך כדי להבהיר את הרעיונות שלך – אתה יכול להתאים להם את השפה ורמת הפירוט. זה גם יכול לעזור לך לוודא שאתה כולל את המידע הרלוונטי ביותר ולהבין מתי להשמיט קטעים שאינם משפיעים כל כך.
2. יש לך מטרה ברורה
בעת יצירת תוכנית עסקית, תצטרך להשקיע יותר עבודה ולספק תוכנית יסודית יותר אם המטרה שלך היא להבטיח מימון לעסק שלך, לעומת עבודה באמצעות תוכנית עבור עצמך או הצוות שלך.
3. השקיעו זמן במחקר
חלקים בתוכנית העסקית שלך יהיו מבוססים בעיקר על הרעיונות והחזון שלך, אבל חלק מהמידע החשוב ביותר שתצטרך דורש מחקר ממקורות בלתי תלויים. זה המקום שבו אתה יכול להשקיע זמן בהבנת למי אתה מוכר, האם יש ביקוש למוצרים שלך ומי עוד מוכר מוצרים או שירותים דומים.
4. שמור את זה קצר ולעניין
לא משנה למי אתה כותב, התוכנית העסקית שלך צריכה להיות קצרה וקריאה – בדרך כלל לא יותר מ-15 עד 20 עמודים. אם יש לך מסמכים נוספים שלדעתך עשויים להיות בעלי ערך לקהל שלך ולמטרות שלך, שקול להוסיף אותם כנספחים.
5. שמור על הטון, הסגנון והקול עקביים
זה מנוהל בצורה הטובה ביותר על ידי מתן אדם יחיד לכתוב את התוכנית או על ידי מתן זמן לעריכה נכונה של התוכנית לפני הפצתה.
6. השתמש בתבנית תוכנית עסקית
אתה יכול גם להשתמש בתבנית תוכנית עסקית בחינם כדי לספק שלד לכתיבת תוכנית. תבניות אלו מדריכות אותך לעתים קרובות בכל חלק – מפרויקטים פיננסיים למחקר שוק ועד הצהרת מטרה – ומבטיחות שלא תפספס אף שלב.
7. נסה תוכנת תוכנית עסקית
כתיבת תוכנית עסקית היא לא המשימה הקלה ביותר עבור בעלי עסקים. אבל זה חשוב לכל מי שמתחיל או מרחיב עסק.
למרבה המזל, ישנם כלים שיעזרו בכל דבר, החל מתכנון, שרטוט, יצירת גרפיקה, סנכרון נתונים פיננסיים ועוד. לתוכנת תוכנית עסקית יש גם תבניות תוכנית עסקית ומדריכים שיעזרו לך לסיים תוכנית מקיפה תוך שעות, ולא ימים.
כמה בחירות שנבחרו כוללות:
- LivePlan : האפשרות המשתלמת ביותר עם דוגמאות ותבניות
- Bizplan : מותאם לסטארטאפים המחפשים השקעה
- Go Small Biz : אפשרות ידידותית לתקציב עם תבניות ספציפיות לתעשייה
📚 קרא עוד: 6 פלטפורמות התוכנה הטובות ביותר לתוכנית עסקית (2024)
טעויות נפוצות בכתיבת תוכנית עסקית
מאמרים אחרים על תוכניות עסקיות לעולם לא יגידו לך מה אנחנו עומדים לומר לך: התוכנית העסקית שלך עלולה להיכשל.
הדבר האחרון שאתה רוצה זה זמן ומאמץ לרדת לטמיון, אז הימנע מהטעויות הנפוצות האלה:
- רעיון עסקי גרוע. לפעמים הרעיון שלך עשוי להיות מסוכן מדי למשקיעים פוטנציאליים או יקר מדי להפעלה, או שאין שוק. כוון לרעיונות לעסקים קטנים הדורשים עלויות הפעלה נמוכות.
- אין אסטרטגיית יציאה. אם לא תראה אסטרטגיית יציאה, או תוכנית למשקיעים לעזוב את העסק עם מקסימום רווחים, יהיה לך מעט מזל להבטיח הון.
- קבוצות לא מאוזנות. מוצר מצוין הוא עלות הכניסה לפתיחת עסק. אבל קבוצה מדהימה תיקח את זה לפסגה. למרבה הצער, בעלי עסקים רבים מתעלמים מצוות מאוזן. הם מתמקדים ברווחים פוטנציאליים, מבלי לדאוג כיצד זה יתבצע מבחינה תפעולית.
- חסרות תחזיות פיננסיות. אל תשכח את המאזן שלך, דוחות תזרים מזומנים, דוחות רווחים ורווחים. כלול את ניתוח האיזון שלך ואת חישובי ההחזר על ההשקעה בתחזיות הפיננסיות שלך כדי ליצור תוכנית עסקית מוצלחת.
- שגיאות כתיב ודקדוק. לכל הארגונים הטובים ביותר יש עורך שיבדוק את המסמכים שלהם. אם מישהו מזהה שגיאות הקלדה בזמן קריאת התוכנית העסקית שלך, שגיאות מרושלות כמו אלה יכולות לעורר תחושה גדולה יותר של חוסר אמון ביכולות שלך לנהל חברה מצליחה. זה אולי נראה מינורי, אבל קריאות וכתיבה נטולת שגיאות עוזרים לעשות רושם טוב על הקהל של התוכנית העסקית שלך.
עדכון ותיקון תוכנית עסקית
תוכניות עסקיות אינן מסמכים סטטיים. עולם העסקים זז מהר והתוכנית שלך תצטרך לעמוד בקצב. אתה לא רוצה שזה יתעשן.
הנה כלל אצבע טוב לתיקוני תוכנית עסקית:
תקופת סקירה | פְּעוּלָה |
---|---|
שְׁנָתִי |
|
רִבעוֹן |
|
יַרחוֹן |
|
- חודשי: עדכן מדדי KPI כמו מכירות, תעבורת אתר ועלויות גיוס לקוחות. בדוק את תזרים המזומנים שלך. האם מצב הכסף שלך כצפוי? בצע את השינויים הדרושים.
- רבעוני : האם אתה מגיע ליעדים שלך? הקפד לעדכן את הביצועים הפיננסיים שלך, מסעות פרסום שיווקיים מוצלחים וכל אבני דרך אחר שהושגו לאחרונה.
- שנתי : תחשוב על זה כעל שיפוץ גדול. השווה תחזיות למציאות ועדכן את התחזיות שלך.
כשאתה מעדכן את התוכנית שלך, אל תלך רק עם הבטן שלך. השתמש בנתונים כמו סקרים וניתוח אתרים כדי ליידע כל עדכון. שימוש במידע מיושן יוביל רק לבלבול והחמצת הזדמנויות.
זכור לא לעדכן רק חלק אחד מהתוכנית שלך – הכל קשור. למרבה המזל, עם תוכנת תוכנית עסקית אתה יכול בקלות לתת תשומת לב לתוכנית שלך ולעזור לעסק שלך לשגשג.
כיצד להציג תוכנית עסקית
הנה כמה טיפים להצגת התוכנית העסקית שלך לבעלי עניין.
הבן את הקהל שלך
התחל בהכנת שיעורי בית על מי תציג בפניו. האם הם משקיעים, שותפים פוטנציאליים או בנק? לכל קבוצה יהיו תחומי עניין וציפיות שונים.
שקול את הדברים הבאים לגבי קהל המצגת שלך:
- רקע: מה הניסיון המקצועי שלהם?
- רמת הידע: עד כמה הם מכירים את התעשייה שלך?
- תחומי עניין: אילו היבטים בתוכנית שלך ירגשו אותם יותר מכל?
- חששות: מה עלול לגרום להם להסס לגבי הרעיון שלך?
בהתאם למי אתה מציג, אתה יכול להתאים את המצגת שלך בהתאם. לדוגמה, אם אתה מציג בפני קבוצת משקיעים, סביר להניח שתרצה להדגיש תחזיות פיננסיות וניתוח שוק.
מבנה את המצגת שלך
ברגע שאתה מכיר את הקהל שלך, אתה יכול לארגן את המצגת שלך. חשבו על זה כעל הסיפור שתספרו למאזינים. מצגת מובנית היטב עוזרת למאזינים לעקוב ולזכור נקודות מפתח.
הפתיחה שלך צריכה למשוך תשומת לב ולתת תמונת מצב של מה שעתיד לבוא. זה בערך כמו מגרש מעליות שנותן סקירה כללית של הרעיון העסקי שלך.
משם, חלק את המצגת שלך לחלקים ברורים:
- בעיה: איזו בעיה אתה פותר?
- פתרון: כיצד העסק שלך מטפל בבעיה זו?
- שוק: מי הלקוחות הפוטנציאליים שלך?
- תחרות: מי עוד נמצא במרחב הזה, ובמה אתה שונה?
- מודל עסקי: איך תרוויח כסף?
- תחזיות פיננסיות: מהן העלויות וההכנסות הצפויות שלך?
- צוות: מי מעורב, ומה הופך אותם למוסמכים?
השתמש בעזרים חזותיים כדי לתמוך בנקודות שלך. גרפים, תרשימים ואפילו איורים פשוטים יכולים להפוך את המידע שלך לעיכול יותר. זכור לתרגל גם את התזמון שלך. מצגת טובה זורמת בצורה חלקה, ומעניקה לכל חלק את תשומת הלב הנכונה עבור הקהל המיועד לו.
לטפל בהתנגדויות ובשאלות
התמודדות עם התנגדויות או שאלות יכולה להיות מורטת עצבים, אבל זו למעשה הזדמנות מצוינת. זה מראה שהמאזינים שלך מעורבים וחושבים בביקורתיות על הרעיון שלך. המפתח הוא להיות מוכנים ולהישאר רגועים.
נסו לצפות שאלות פוטנציאליות. שימו את עצמכם בנעליו של המאזין: מה הייתם רוצים לדעת אילו הייתם? מצא תשובות ברורות לשאלות אלו מבעוד מועד.
בעת טיפול בשאלות:
- הקשב היטב: וודא שאתה מבין היטב את השאלה לפני שתענה.
- הישאר חיובי: גם אם השאלה נראית קריטית, הגיבו בהתלהבות.
- היה כנה: אם אתה לא יודע משהו, זה בסדר. הציעו לברר ולעקוב.
השתמש בשאלות כדרך להדגיש את החוזקות של התוכנית העסקית שלך. אם שאלה דורשת מחשבה נוספת או רענון, זה בסדר גמור לומר, "זו שאלה מצוינת. אשמח לבדוק ולחזור אליך עם תשובה מפורטת".
טיפול טוב בשאלות מראה שאתה בקיא, מתחשב ופתוח למשוב – כל הדברים שירשימו את המאזינים ויגרמו להם להרגיש בטוחים בתוכנית העסקית שלך.
הכן את התוכנית העסקית שלך עוד היום
תוכנית עסקית יכולה לעזור לך לזהות את הצעדים הבאים ברורים ומכוונים עבור העסק שלך, גם אם אתה אף פעם לא מתכוון להציע משקיעים – והיא יכולה לעזור לך לראות פערים בתוכנית שלך לפני שהם הופכים לבעיות.
בין אם אתה עובד על הקמת רעיון עסקי מקוון חדש, בניית חלון ראווה קמעונאי, הרחבת העסק המבוסס שלך או רכישת עסק קיים, כעת אתה מבין כיצד לכתוב תוכנית עסקית שמתאימה למטרות ולצרכים של העסק שלך.
איור עלילתי מאת רייצ'ל טונסטל
קרא עוד
- כיצד להקים עסק דרופשיפינג – ספר הפעלה שלם לשנת 2024
- המדריך האולטימטיבי לדרופשיפינג (2024)
- עליאקספרס דרופשיפינג- איך לדרופשיפ מאליאקספרס
- איך להתחיל קו בגדים ב-12 שלבים (2024)
- כיצד למצוא מוצרים למכירה באינטרנט
- איך לעשות מימון המונים: עם טיפים ודוגמאות של מומחים ממסעות פרסום מוצלחים
- כיצד להקים עסק נרות (עם דוגמאות)
- מהו שיווק שותפים וכיצד להתחיל
- Pinterest Marketing 101- כיצד לקדם את העסק שלך ב-Pinterest
- תחילת העבודה עם IG- מדריך למתחילים לשיווק באינסטגרם
שאלות נפוצות לגבי תוכנית עסקית
איך אני כותב תוכנית עסקית?
ללמוד איך לכתוב תוכנית עסקית הוא פשוט אם אתה משתמש בתבנית תוכנית עסקית או בתוכנת תוכנית עסקית. בדרך כלל, תוכנית עסקית מסורתית לכל עסק חדש צריכה לכלול את הרכיבים הבאים:
- תקציר מנהלים
- תיאור החברה, כולל הצעת ערך
- ניתוח שוק וניתוח תחרותי
- ניהול וארגון
- מוצרים ושירותים
- פילוח לקוחות
- תוכנית שיווקית
- לוגיסטיקה ותפעול
- תוכנית פיננסית ותחזיות פיננסיות
מהי תוכנית עסקית טובה?
תוכנית עסקית טובה מתקשרת בבירור את המטרה, היעדים ואסטרטגיות הצמיחה של החברה שלך. זה מתחיל בסיכום מנהלים חזק, ואז מתאר בצורה נאותה את היתכנות הרעיון, תובנות שוק היעד ואת הנוף התחרותי.
תבנית תוכנית עסקית יכולה לעזור לעסקים להיות בטוחים לעקוב אחר הפורמט הטיפוסי של תוכניות עסקיות מסורתיות, הכוללות גם תחזיות פיננסיות, פרטים על צוות הניהול ואלמנטים מרכזיים אחרים שחברות הון סיכון ומשקיעים פוטנציאליים רוצים לראות.
מהן 3 המטרות העיקריות של תוכנית עסקית?
שלוש המטרות העיקריות של תוכנית עסקית הן:
- כדי להבהיר את התוכניות שלך לצמיחה
- כדי להבין את הצרכים הפיננסיים שלך
- כדי למשוך מימון ממשקיעים או להבטיח הלוואה לעסק
מהם הסוגים השונים של תוכניות עסקיות?
סוגי התוכניות העסקיות כוללות אתחול, מיקוד מחדש, פנימי, שנתי, אסטרטגי, היתכנות, תפעול, צמיחה ותרחיש מבוסס. לכל סוג של תוכנית עסקית יש מטרה שונה. פורמטים של תוכנית עסקית כוללים מסורתיים, רזים ולכ"רים. מצא תבנית תוכנית עסקית לסוג התוכנית שאתה רוצה לכתוב.