ממשק המשתמש הגרפי (GUI) הוא תכונה טכנולוגית שכל כך קיימת בכל מקום שאנחנו לוקחים אותה כמובן מאליו. כאשר ה-GUI הגיעו בשנות ה-80, הם חוללו מהפכה במחשבים שולחניים. למדנו דרכים חדשות להשתמש במחשבים – כולל העכבר ואייקונים שבהם אנו משתמשים כדי לשמור ולפתוח קבצים בסביבת שולחן עבודה. במשך יותר מ-40 שנה, ממשקי GUI הם הדרך בה אנו עוסקים בפועל בטכנולוגיית מחשבים.
אילו בעיות פתר ה-GUI? מה בא לפניהם? למה אנחנו עדיין משתמשים בהם? האם יש חסרונות? בואו נצלול לתוך ההיסטוריה של ממשקי המשתמשים ונדבר על למה הם כאן כדי להישאר.
מהו ממשק משתמש גרפי (GUI)?
ממשק משתמש גרפי (GUI) הוא אמצעי לאינטראקציה עם טכנולוגיה דיגיטלית באמצעות אלמנטים עיצוביים חזותיים כמו מצביעים, אייקונים, לחצנים, תיבות דיאלוג, חלונות ותפריטים. ממשק משתמש (GUI) מציג מידע למשתמשים באופן ויזואלי ומאפשר להם לעשות דברים כדי לשלוט במחשב, בטלפון, בטאבלט, ויותר ויותר בפריטים כמו טלוויזיות ומכוניות.
היסטוריה קצרה של GUI
בניית ממשקים דורשת שילוב של עקרונות חזותיים וקוגניטיביים, כישורי תכנות ועיצוב ממוקד משתמש, אבל זה לא תמיד היה כך. לפני ממשקי GUI, ממשקים כללו פשוט תווים אלפאנומריים על מסך המחשב הידועים כממשקי שורת פקודה (CLIs) או ממשקי משתמש של תווים (CUIs). המשתמש הזין הוראות בשורת פקודה לתת הוראות לתוכנת מחשב, והפלט הוצג כטקסט ומספרים. היה צריך לשנן פקודות ואפשרויות מבוססות טקסט (או לרשום אותן על פיסת נייר). ממשק שורת הפקודה היה רחוק מלהיות ידידותי למשתמש.
GUI שינו את כל זה על ידי מעבר לפקודות טקסט. עיצוב GUI נתן למשתמשים ייצוגים חזותיים של קבצים ופעילות תוכנית. ב-1981, חוקרים מ-Xerox PARC (מרכז המחקר של פאלו אלטו) המציאו את ה-GUI הראשון, ועד מהרה מחשב אפל מוקדם בשם Lisa אימץ את הטכנולוגיה, ואחריו המקינטוש ב-1984. מתחילים יכלו להבין את המושגים בקלות. מחיקת קובץ הייתה פשוטה כמו הטלתו בסמל פח האשפה; הדפסת קובץ הייתה פשוטה כמו לחיצה על סמל המדפסת. זו הייתה דרך חדשה לנהל ולהעביר מידע. מפתחים ומהנדסים מומחים נהנו גם מממשקי GUI. הם התגלו שימושיים עבור תכנות יישומי תוכנה ולהכנת שרטוטים הנדסיים.
זמן קצר לאחר שה-Apple Macintosh יצא לשוק עם מערכת הפעלה GUI, מיקרוסופט הוציאה את הגרסה הראשונה של Microsoft Windows, וגורלם של GUI הובטח. כולם אימצו אותם, ומעולם לא הסתכלנו אחורה.
איך עובד ממשק משתמש גרפי?
ממשק המשתמש הגרפי הוא מערכת של גרפיקה מתואמת המציגה אלמנטים ויזואליים על מסך. הממשק משמש כשכבה ידידותית למשתמש של הפשטה בין פעולתו הפנימית של קוד המחשב והמשתמש. הוא מציג סמלים גרפיים עבור קבצים (סמלים) ופקודות (לחצנים ופריטי תפריט) ומאפשר למשתמש לתפעל אובייקטים באמצעות התקן הצבעה המכונה סמן. התקני קלט נפוצים כוללים עכבר, משטח מגע או מסך מגע לביצוע משימות.
המשתמש אינו זקוק לידע עמוק של שפת תכנות או סט פקודות כדי לגרום לדברים לקרות במערכות הפעלה GUI. ה-GUI מפרש את המחוות שלהם ופועל בהתאם. השכבות הטכניות מוסתרות למעשה מאחורי מסך ה-GUI.
מרכיבים עיקריים של ממשקי GUI
ממשקי GUI כל כך מוכרים שתזהה את האלמנטים הגרפיים שלהם מיד. שלא כמו ממשקי משתמש אחרים, כל אחד מהרכיבים החזותיים האינטראקטיביים הללו מאפשר מניפולציה ישירה של היבט כלשהו של מסך התצוגה או דף האינטרנט.
- סמן: הסמל, בדרך כלל בצורת חץ או אמצעי הצבעה אחרים, מציין את מיקומו של המשתמש על המסך.
- חלונות: אזורים מלבניים המכילים רשימות קבצים ויישומים, חלונות ניתנים להזזה מסביב למסך, לרכב אחד על השני, למזער או לסגור אותם.
- תפריטים: רשימות אלו נותנות למשתמשים דרך קלה לבחור פקודות. הם נפתחים מסרגל כלים או חלון קופץ.
- סמלים: סמל חזותי של קובץ, תוכנית או פקודה.
- סרגלי כלים: רצועה, בדרך כלל אופקית, המכילה תוויות פקודות טקסט לשליטה קלה ביישום.
- לחצנים: רכיבים גרפיים מסומנים שמתחילים פעולה בלחיצה או לחיצה.
- תיבות סימון: אלו מאפשרות למשתמש לבחור אפשרות אחת או יותר.
- לחצני בחירה: אפשר למשתמש לבחור אפשרות אחת מתוך קבוצה של אפשרויות סותרות זו את זו.
- תיבות טקסט: שדות להזנת טקסט.
- תיבות דו-שיח: חלונות קטנים המציגים מידע חשוב ומחפשים קלט משתמש.
- מחוונים: התאם ערכים בטווח.
- פסי התקדמות : אינדיקטורים חזותיים של כמה רחוקה משימה בדרך להשלמתה, כגון הורדת תוכנית.
- פסי גלילה: פס שניתן ללחוץ עליו ולגרור אותו אופקית או אנכית כדי לראות טקסט או נתונים שאינם מתאימים לחלוטין לתצוגת החלון.
היתרונות של GUI
- ידידותי למשתמש
- יותר אינטואיטיבי
- יעיל יותר
- מרתק יותר
ממשקי GUI מקלים על המשתמש הממוצע לנהל ולשלוט במחשב או מכשיר אלקטרוני אחר. היתרונות כוללים:
ידידותי למשתמש
ממשק משתמש גרפי משתמש במטאפורות מרחביות שאינן דורשות שינון משוכלל של פקודות ארוכות או תחביר שורת פקודה. זה פשוט עובד. ממשקי GUI משתמשים ברכיבים כמו שורת תפריטים, רציפים, אייקונים גרפיים ותיבות דו-שיח באופן עקבי בין יישומי תוכנה ומערכות הפעלה, עם מעט שונות. זה הופך את ממשק המשתמש לפשוט לתפיסה.
יותר אינטואיטיבי
ה-GUI הוא מערכת אינטואיטיבית יותר מקודמותיה. ברגע שהמטאפורות החזותיות הבסיסיות, הפעולות והמחוות הופכות מוכרות, ממשקי משתמש גרפיים הופכים לטבע שני. דורות של משתמשים גדלו עם ממשקי GUI, והם מקבלים אותם מיד. צפו באיזו מהירות ילד הופך מיומן בשימוש באייפד, ותבינו את התמונה.
יעיל יותר
ממשקי GUI מצטיינים במתן דרך יעילה יותר למשתמשים לבצע משימות בסיסיות כמו ניהול קבצים ושימוש ביישומים. יש לכך קשר רב עם קלות השימוש והעיצוב האינטואיטיבי שלהם.
מרתק יותר
יש מידה של חופש בשימוש ב-GUI שלא ממש מותאם בממשקים מבוססי טקסט. משתמש יכול להזיז את המצביע לפי רצונו, לשקול אפשרויות תפריט שונות לפני בחירת אחת, לבחור סמל אחד או יותר ולבצע פעולות שונות. בעוד שממשקי טקסט מיועדים למשימות מאוד ספציפיות, ממשקי GUI הם דרך פתוחה יותר וניתנת להתאמה אישית ליצירת קשר עם מערכת הפעלה או יישום. הם מזמינים אותך לחקור ולגלות מבלי לדעת מראש רשימה של פקודות.
חסרונות של GUI
- לאט יותר
- פוטנציאלי לא יעיל
- יותר זמן להתפתח
לממשקי GUI יש כמה מגבלות כמפורט להלן, וחלק מהמשתמשים מעדיפים את ממשק שורת הפקודה עבור משימות מסוימות:
לאט יותר
GUI משתמש יותר בכוח מחשוב ובעיבוד נתונים מאשר בממשק טקסט. הם דורשים יותר זיכרון, מסכים ברזולוציה גבוהה יותר ומעבדים מהירים כדי להתמודד עם העומס הנוסף של הצגת מידע חזותי. מכיוון שמערכת שורת הפקודה היא פחות עתירת משאבים, היא נוטה לפעול מהר יותר.
פוטנציאלי לא יעיל
לא כולם חושבים שממשקי GUI הם יעילים. גורואים של שורת הפקודה אשר שלטו במערכות פקודות, תחביר ויכולות סקריפטים של מערכות הפעלה כמו לינוקס יטענו שהם יכולים לעבוד מהר יותר ויציב יותר מהמקלדת מאשר אי פעם עם עכבר.
יותר זמן להתפתח
עיצוב ופיתוח ממשק משתמש גרפי הוא משימה מרכזית. יש צורך בהרבה יותר זמן ועבודה כדי לבנות ולבדוק GUI.
מה זה שאלות נפוצות של GUI
מה זה GUI לעומת UI?
GUI הוא תת-קבוצה של ממשק משתמש, או ממשק משתמש, שהוא הרעיון הרחב יותר. ממשק משתמש מתייחס לאופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם מכשירים אלקטרוניים כמו מחשבים, טאבלטים ומכשירים ניידים. ממשקים מבוססי טקסט וכן ממשקי GUI ייכללו בתחום ממשק המשתמש. GUI, לעומת זאת, הם אמצעי חזותי לאינטראקציה עם מכשיר.
מהי דוגמה ל-GUI?
לכל הסמארטפונים – בין אם אייפון או אנדרואיד – יש ממשקי משתמש גרפיים המאפשרים למשתמשים לבצע פעולות במכשיר. המשתמש מקיים אינטראקציה עם רכיבי GUI כמו סמלים, לחצנים ותפריטים באמצעות הקשה באצבע ומחוות החלקה. תמצא גם ממשקי GUI בתוכנות ובדפדפני אינטרנט.
איך נראה GUI?
ממשקי GUI מיושמים בדרך כלל כמשטחי שכבות, עם מסך רקע (שולחן עבודה), חלונות המרחפים מעל שולחן העבודה, סמלים שניתן להזיז ולפתוח, פסים או פסים עבור פקודות תפריט ופונקציות יישום, וסמן או מצביע המשמשים להפעלת עם המרכיבים החזותיים.