סביר להניח שכל יזם שואף החוקר כיצד להקים עסק, יומלץ לכתוב תוכנית עסקית. אך מעט משאבים מספקים דוגמאות לתוכניות עסקיות שידריכו אותך באמת בכתיבת אחת משלך.
הנה כמה דוגמאות לתוכנית עסקית מהעולם האמיתי והמחשה שיעזרו לך לעצב את התוכנית העסקית שלך.
פורמט תוכנית עסקית: 9 דוגמאות
דוגמאות התוכנית העסקית במאמר זה עוקבות אחר תבנית זו:
- תקציר מנהלים
- תיאור החברה
- ניתוח שוק
- מוצרים ושירותים
- תוכנית שיווקית
- תוכנית לוגיסטיקה ותפעול
- תוכנית פיננסית
- פילוח לקוחות
- נִספָּח
1. תקציר מנהלים
תקציר המנהלים שלך הוא עמוד שנותן סקירה ברמה גבוהה של שאר התוכנית העסקית שלך. למרות שהוא מופיע בהתחלה, הכי קל לכתוב את הסעיף הזה אחרון, מכיוון שיש פרטים נוספים בדוח שתצטרך לכלול כאן.
בתבנית התוכנית העסקית החינמית הזו, תקציר המנהלים הוא ארבע פסקאות ואורך קצת יותר מחצי עמוד. הוא מתקשר בצורה ברורה ויעילה מה העסק עושה ומה הוא מתכנן לעשות, כולל המודל העסקי שלו ולקוחות היעד שלו.
2. תיאור החברה
אתה עשוי ליישם מחדש את תיאור החברה שלך במקום אחר, כמו בדף אודות, דפי פרופיל מדיה חברתית או נכסים אחרים שדורשים תיאור של העסק הקטן שלך.
למותג הסבון ORRIS יש בלט בדף ה-About שלו שניתן בקלות לשנות את ייעודו לקטע תיאור החברה בתוכנית העסקית שלו.
אתה יכול גם להעמיק יותר עם סקירת החברה שלך ולכלול את הסעיפים הבאים, כמו בדוגמה של תוכנית עסקית זו עבור Paw Print Post:
מבנה העסק
סעיף זה מתאר כיצד רשמת את העסק שלך – כ- LLC, בעלות יחידה, תאגיד או סוג עסק אחר: "Paw Print Post תפעל כבעלים יחיד המנוהל על ידי הבעלים, ג'יין מתיוס."
אופי העסק
"פאו פרינט פוסט מוכרת כרטיסים ייחודיים ומיוחדים במינה בהדפסה דיגיטלית המותאמים אישית עם הדפסי הכפות הייחודיים של חיית המחמד".
תַעֲשִׂיָה
"פאו פרינט פוסט פועלת בעיקר בתעשיית חיות המחמד ומוכרת סחורות שניתן לסווג גם כחלק מתעשיית כרטיסי הברכה".
מידע רקע
"ג'יין מתיוס, המייסדת של Paw Print Post, בעלת היסטוריה ארוכה בתעשיית חיות המחמד ובעבודה עם בעלי חיים, ולאחרונה הוכשרה כמעצבת גרפית. היא משלבת את שתי האהבות הללו כדי לכבוש נישה בשוק: כרטיסי ברכה ייחודיים המותאמים אישית עם הדפסי כפות של חיית מחמד, מבלי להזדקק לאפשרויות המסורתיות (והמבולגנות) של יציקת הדפסי חיית המחמד שלך בגבס או שימוש בדיו בטוח לחיות מחמד. הם חותמים את ה'חתימה' שלהם".
יעדים עסקיים
"ג'יין תהיה מוכנה להשיק את Paw Print Post בתערוכת המחמד החשובה הגדולה בטורונטו כדי להעביר את הבשורה בקרב שחקני התעשייה והצרכנים כאחד. לאחר שנתיים בעסקים, ג'יין שואפת להניב הכנסה שנתית של 150,000 דולר ממכירת כרטיסי הברכה החתומים של Paw Print Post ולהתרחב לשתי קטגוריות מוצרים חדשות".
קְבוּצָה
"ג'יין מתיוס היא העובדת היחידה במשרה מלאה של Paw Print Post אך שוכרת קבלנים לפי הצורך כדי לתמוך בזרימת העבודה שלה ולמלא פערים במערך הכישורים שלה. יש לציין כי ל-Paw Print Post יש חוזה קבוע לחמש שעות שבועיות של תמיכה בעוזר וירטואלי עם Virtual Assistants Pro."
הצהרת המשימה שלך עשויה גם להופיע כאן. Passionfruit חולקת את הצהרת המשימה שלה באתר החברה שלה, והיא תעבוד היטב גם בתוכנית העסקית לדוגמה שלה.
3. ניתוח שוק
ניתוח השוק מורכב ממחקר על היצע וביקוש, דמוגרפיה של היעד שלך, מגמות בתעשייה והנוף התחרותי. אתה יכול להפעיל ניתוח SWOT ולכלול את זה בתוכנית העסקית שלך.
הנה דוגמה לניתוח SWOT עבור עסק מקוון עם חולצות מחויטות:
כמו כן, תרצה לבצע ניתוח תחרותי כחלק ממרכיב מחקר השוק של התוכנית העסקית שלך. זה יגיד לך מול אילו עסקים אתה מתמודד ויתן לך רעיונות איך לבדל את המותג שלך. ניתוח תחרותי רחב עשוי לכלול:
- מקד ללקוחות
- הצעת ערך ייחודית, או מה שמייחד את המוצרים
- קידום מכירות
- נקודות מחיר למוצרים
- מדיניות משלוחים
- מימון
4. מוצרים ושירותים
חלק זה של התוכנית העסקית שלך מתאר את ההצעות שלך – אילו מוצרים ושירותים אתה מוכר ללקוחות שלך? הנה דוגמה עבור Paw Print Post שמסבירה את קו כרטיסי הברכה המותאמים אישית שלה, יחד עם פרטים על מה שמייחד את המוצרים שלה.
5. תוכנית שיווקית
זה תמיד רעיון טוב לפתח תוכנית שיווקית לפני שאתה פותח את העסק שלך. התוכנית השיווקית שלך מראה כיצד תוציא את הבשורה על העסק שלך, והיא גם מרכיב חיוני בתוכנית העסקית שלך.
הפוסט Paw Print מתמקד בארבעה Ps: מחיר, מוצר, מבצע ומקום. עם זאת, אתה יכול לנקוט בגישה אחרת עם תוכנית השיווק שלך. אולי תוכל למשוך מאסטרטגיית השיווק הקיימת שלך, או אולי תפרק אותה לפי ערוצי השיווק השונים. בכל גישה שתנקוט, תוכנית השיווק שלך צריכה לתאר כיצד אתה מתכוון לקדם את העסק וההצעות שלך ללקוחות פוטנציאליים.
6. תוכנית לוגיסטיקה ותפעול
הדוגמה של Paw Print Post נחשבה לספקים, ייצור, מתקנים, ציוד, משלוח ומימוש ומלאי. זה כולל את כל חומרי הגלם הדרושים לייצור המוצרים.
7. תוכנית פיננסית
התוכנית הפיננסית מספקת פירוט של מכירות, הכנסות, רווחים, הוצאות ומדדים פיננסיים רלוונטיים אחרים הקשורים למימון והרווח מהעסק שלך.
התוכנית הפיננסית של מותג המסחר האלקטרוני Nature's Candy מפרקת את ההכנסות, ההוצאות והרווח הנקי החזויים בגרפים.
לאחר מכן הוא צולל עמוק יותר לתוך הכספים כדי לכלול:
- צרכי מימון
- דוח רווח והפסד חזוי
- מאזן חזוי
- דוח תזרים מזומנים חזוי
אתה יכול להשתמש בגיליון אלקטרוני של תוכנית פיננסית כדי לבנות דוחות כספיים משלך, כולל דוח רווח והפסד, מאזן ודוח תזרים מזומנים.
8. פילוח לקוחות
פילוח לקוחות פירושו חלוקת שוק היעד שלך לקבוצות על סמך מאפיינים ספציפיים. מאפיינים אלה יכולים להיות דמוגרפיה, פסיכוגרפיה, התנהגות או גיאוגרפיה. התוכנית העסקית שלך תספק מידע מפורט על כל פלח, כמו גודלו ופוטנציאל הצמיחה שלו, כדי שתוכל להראות מדוע הם בעלי ערך לעסק שלך.
Airsign, חברת שואבי אבק ידידותית לסביבה, התמודדה עם האתגר של בניית מודל עסקי בר קיימא בשוק התחרותי של מוצרי חשמל ביתיים. הם זיהו שלוש אישיות מפתח של לקוחות למיקוד:
- תושבי עיר בעלי אוריינטציה עיצובית
- בני דור המילניום עוברים לפרברים
- צרכנים מבוגרים המחפשים מכשירי חשמל איכותיים
החברה השתמשה בכלי פילוח הלקוחות של Shopify כדי לקבל תובנות ולנקוט פעולה כדי למקד אותם. Airsign יצרה פלחים ממוקדים עבור יוזמות שיווק ספציפיות.
שים את נתוני הלקוחות שלך לעבוד עם פילוח הלקוחות של Shopify
כלי הפילוח המובנים של Shopify עוזרים לך לגלות תובנות לגבי הלקוחות שלך, לבנות פלחים ממוקדים כמו תוכניות השיווק שלך עם מסננים המבוססים על הנתונים הדמוגרפיים וההתנהגותיים של הלקוחות שלך, ולהניע מכירות באמצעות אימיילים מותאמים בזמן ובהתאמה אישית.
גלה פילוח של Shopify
9. נספח
הנספח מספק נתונים, מחקרים או תיעוד מעמיקים התומכים בטענות ובתחזיות שנעשו בתוכנית העסקית הראשית. זה כולל דברים כמו מחקר שוק, כספים, קורות חיים, מפרט מוצר ומסמכים משפטיים.
הקוראים יכולים לגשת למידע מפורט בנספח, אך התוכנית הראשית נשארת ממוקדת וקלה לקריאה. הנה דוגמה ממותג בגדים בדיוני בשם Bloom:
נספח: תוכנית עסקית בלום
א תחזיות פיננסיות
A1. תחזית תזרים מזומנים מפורטת ל-5 שנים
A2. ניתוח איזון
A3. תחזיות מכירות לפי קו מוצרים
ב. מחקר שוק
B1. דוח מגמות בתעשייה (אופנה בת קיימא)
B2. תוצאות סקר לקוחות (500 משיבים)
B3. מטריצת ניתוח מתחרים
ג. מידע על המוצר
C1. פרטי מקורות בדים ואישורי קיימות
C2. סקירת תהליך ייצור
C3. סקיצות ותיאורים של קו מוצרים
ד. אישורי צוות
ד1. קורות חיים של מייסד וניסיון רלוונטי
ד2. ביוגרפיות של חברי הוועדה המייעצת
D3. קורות חיים של עובד מפתח
ה. מסמכים משפטיים
E1. פטנטים או סימנים מסחריים
E2. הסכמי שותפות
E3. הסכם שכירות לשטחי מסחר
ו. פרטים תפעוליים
F1. מפת שרשרת האספקה
F2. תוכנית שיווק מפורטת
F3. דרישות כוח אדם צפויות
ז. מכתבי תמיכה/כוונות
G1. מכתב משותף קמעונאי פוטנציאלי
G2. המלצות של בודקי בטא
G3. מכתב כוונות מאת משפיען ידידותית לסביבה
סוגי תוכניות עסקיות, ומה לכלול עבור כל אחת
דפדפן אחד
תוכנית עסקית רזה זו נועדה להיות ברמה גבוהה וקלה להבנה במבט חטוף. תרצה לכלול את כל אותם סעיפים בתוכנית עסקית בת עמוד אחד, אך וודא שהם קטועים ומסוכמים:
- תקציר מנהלים: קטוע
- ניתוח שוק: סיכום
- מוצרים ושירותים: סיכום
- תוכנית שיווקית: סיכום
- תוכנית לוגיסטיקה ותפעול: סיכום
- כספים: סיכום
הפעלה
תוכנית עסקית לסטארט-אפ מיועדת לעסק חדש. בדרך כלל, תוכניות אלה מפותחות ומשותפות כדי להבטיח מימון. ככזה, יש התמקדות גדולה יותר בעניינים הפיננסיים, כמו גם בסעיפים אחרים שקובעים את כדאיות הרעיון העסקי שלך – מחקר שוק, למשל:
- תקציר מנהלים
- תיאור החברה
- ניתוח שוק: מעמיק
- מוצרים ושירותים
- תוכנית שיווקית
- פעולות
- פיננסיים: מעמיק
פְּנִימִי
התוכנית העסקית הפנימית שלך נועדה לשמור על הצוות שלך באותו עמוד ומיושר לקראת אותה מטרה:
- תקציר מנהלים
- תיאור החברה
- ניתוח שוק
- מוצרים ושירותים
- תוכנית שיווקית
- תוכנית לוגיסטיקה ותפעול
- פיננסיים
אִסטרָטֵגִי
תוכנית עסקית אסטרטגית, או צמיחה, היא מבט גדול לטווח ארוך על העסק שלך. לפיכך, התחזיות נוטות להסתכל רחוק יותר אל העתיד, ויעדי הצמיחה וההכנסות עשויים להיות גבוהים יותר. בעיקרו של דבר, אתה רוצה להשתמש בכל הסעיפים שתעשה בתוכנית עסקית רגילה ולהתבסס על כל אחד מהם:
- תקציר מנהלים
- תיאור החברה
- ניתוח שוק: תחזית מקיפה
- מוצרים ושירותים: להשקה והרחבה
- תוכנית שיווקית: תחזית מקיפה
- תוכנית לוגיסטיקה ותפעול: תחזית מקיפה
- פיננסיים: תחזית מקיפה
סְבִירוּת
תוכנית ההיתכנות העסקית שלך היא מעין תוכנית קדם-עסקית – רבים מתייחסים אליה כאל מחקר היתכנות פשוט. תוכנית זו בעצם מניחה את הבסיס ומאמתת ששווה את המאמץ להכין תוכנית עסקית מלאה לרעיון שלך. ככזה, הוא מתרכז בעיקר סביב מחקר:
- תיאור החברה
- ניתוח שוק
- מוצרים ושירותים
- תוכנית לוגיסטיקה ותפעול
- פיננסיים
ללא מטרות רווח
תוכניות עסקיות ללא מטרות רווח משמשות למשיכת תורמים, מענקים ושותפויות. הם מתמקדים במה המשימה שלהם, איך הם מודדים הצלחה ואיך הם מקבלים מימון. תרצה לכלול את הסעיפים הבאים בנוסף לתוכנית עסקית מסורתית:
- תיאור הארגון
- צריך הצהרה
- תוכניות ושירותים
- תוכנית גיוס כספים
- שותפויות ושיתופי פעולה
- מדידת השפעה
הגדר את עצמך להצלחה כבעל עסק
בניית תוכנית עסקית טובה משמשת כמפת דרכים שבה תוכל להשתמש עבור עסק המסחר האלקטרוני שלך בעת ההשקה וכאשר אתה מגיע לכל אחד מהיעדים העסקיים שלך. תוכניות עסקיות יוצרות אחריות ליזמים וסינרגיה בין צוותים, ללא קשר למודל העסקי שלך.
התחל את עסק המסחר האלקטרוני שלך והגדיר את עצמך להצלחה עם תהליך תכנון עסקי מכוון – ועם התוכניות העסקיות לדוגמה שלמעלה כדי להנחות את הדרך שלך.
קרא עוד
- כיצד להקים עסק דרופשיפינג – ספר הפעלה שלם לשנת 2024
- 13 ספקי הדרופשיפינג הטובים ביותר בשנת 2024
- כיצד למצוא מוצרים למכירה באינטרנט
- 25+ רעיונות לעסקים מקוונים להתחיל עכשיו (2024)
- המדריך האולטימטיבי לדרופשיפינג (2024)
- כיצד לבנות אתר עסקי למתחילים
- 7 דוגמאות לתוכניות שיווק מעוררות השראה (ואיך אתה יכול ליישם אותן)
- 10 דרכים לכתוב תיאורי מוצרים המשכנעים (2024)
- קבל הדרכה- 6 תוכנות תוכנית עסקיות שיעזרו לכתוב את העתיד שלך
- הערכת שווי עסקית – למד את הערך של העסק שלך
דוגמאות לתוכנית עסקית שאלות נפוצות
איך אני כותב תוכנית עסקית פשוטה?
כדי לכתוב תוכנית עסקית פשוטה, התחל עם תקציר מנהלים המתאר את העסק שלך ואת התוכניות שלך. עקוב אחר זה עם סעיפים המפרטים את תיאור החברה שלך, ניתוח שוק, מבנה ארגון וניהול, מוצר או שירות, אסטרטגיית שיווק ומכירות ותחזיות פיננסיות. כל חלק צריך להיות תמציתי ולהמחיש בבירור את האסטרטגיות והמטרות שלך.
מהו הפורמט הטוב ביותר לכתיבת תוכנית עסקית?
פורמט התוכנית העסקית הטובה ביותר מציג את התוכנית שלך בצורה ברורה ומאורגנת, מה שמקל על משקיעים פוטנציאליים להבין את המודל העסקי והיעדים שלך. התחל תמיד בתקציר המנהלים וסיום במידע פיננסי או נספחים לכל נתונים נוספים.
מהם 4 המרכיבים המרכזיים של תוכנית עסקית?
- תקציר מנהלים: סקירה תמציתית של ייעוד החברה, מטרותיה, קהל היעד והיעדים הפיננסיים.
- תיאור העסק: תיאור מטרת החברה, פעילותה, המוצרים והשירותים, שוקי היעד והנוף התחרותי של החברה.
- ניתוח שוק: ניתוח של הענף, מגמות השוק, לקוחות פוטנציאליים ומתחרים.
- תכנית פיננסית: תיאור מפורט של תחזיות ואסטרטגיות פיננסיות של החברה.
מהן 3 הנקודות העיקריות של תוכנית עסקית?
- קונספט: הרעיון שלך צריך להסביר את מטרת העסק שלך ולספק סיכום כולל של מה שאתה מתכוון להשיג.
- תוכן: התוכן שלך צריך לכלול פרטים על המוצרים והשירותים שאתה מספק, שוק היעד שלך והמתחרים שלך.
- תזרים מזומנים: סעיף תזרים המזומנים שלך צריך לכלול מידע על תזרים המזומנים הצפויים שלך, כגון השקעות הון, עלויות תפעול ותחזיות הכנסות.