שקול שני תרחישים. בראשון, מישהו ממליץ על מרית ברשתות החברתיות ומשתף קישור לחנות מקוונת. כל רכישה שמתבצעת דרך הקישור מזכה את הפוסטר בעמלה. בשנייה, מישהו מעודד אותך לשלם עבור הזכות למכור מרית של חברה, ומבטיח רווח בשמיים אם תשקיע ברשת המכירות של החברה ותגייס אחרים להצטרף.
מה ההבדל בין שני התרחישים הללו? האם אחד מהם הוא הונאה?
הראשון הוא דוגמה לשיווק שותפים – טקטיקה פופולרית, לגיטימית ויעילה – בעוד שהשני עשוי להיות תוכנית פירמידה לא חוקית. הנה עוד על שתי האסטרטגיות הללו, כיצד הן פועלות וכיצד להבדיל ביניהן.
מהו שיווק שותפים?
שיווק שותפים הוא אסטרטגיית שיווק מבוססת ביצועים שבה מותג משלם ליוצר בודד (המכונה השותף) עבור הפניית תנועה לאתר שלו. פעולות מתוגמלות כוללות לרוב המרות כגון קליקים לאתר מסחר אלקטרוני, הפניות, הורדות או רכישות שיצרו קישורי ההפניה של השותף. זוהי מערכת יחסים סימביוטית שבה העסק ממנף את הקהל ואת כישורי השיווק של השותפים כדי לקדם את ההצעות שלו, והשותף מקבל תשלום כאשר מאמצי השיווק הללו מצליחים.
איך עובד שיווק שותפים
- הקמת תוכנית שותפים
- לפתח קשרי שותפים
- הנפק קישורי שותפים ייחודיים
- בקש משותפים לקדם את המותג
- שלם לשותפים עבור פעולות שניתן לייחס
עסקים המקימים תוכנית שותפים נוקטים לעתים קרובות בחמשת השלבים הבאים:
1. הקמת תוכנית שותפים
בעל עסק מחליט להתחיל בשיווק שותפים ובונה תוכנית תוך ציון מטרותיה, פעולות הלקוח עליהן ישלם ותנאי הפיצוי.
2. לפתח קשרי שותפים
העסק מפרסם את התוכנית שלו, מצטרף לרשת שותפים אחת או כמה (פלטפורמות כמו Shopify Collabs הפועלות כמתווכים המחברים שותפים עם מותגים), ומזמין יוצרים בודדים ושותפים שואפים להצטרף.
3. הנפק קישורי שותפים ייחודיים
העסק מצטרף לשותפים שותפים, ומספק חומרי שיווק רלוונטיים וקישורי הפניה או קודים ייחודיים לכל שותף.
4. בקש משותפים לקדם את המותג
שותפים משתמשים בערוצי שיווק שונים כדי להפיץ קישורי שיווק שותפים. שותפים מצליחים משתמשים לעתים קרובות באסטרטגיות שיווק דיגיטלי כמו שיווק במדיה חברתית, שיווק תוכן, שיווק בדוא"ל ואופטימיזציה למנועי חיפוש (שיווק SEO) כדי לקדם מוצרים או שירותים.
5. שלם לשותפים עבור פעולות שניתן לייחס
העסק עוקב אחר פעולות הלקוח הנובעות ממאמצי השיווק של השותף ומתגמל שותפים לפי לוח התגמול שלו.
היתרונות של שיווק שותפים
- עלויות התחלה מינימליות
- סיכון נמוך
- גָמִישׁ
- ממוקד
חברות מוכרות רבות משתמשות בתוכניות שיווק שותפים כדי להגביר את המודעות למותג ולהגדיל את ההכנסות. הנה כמה יתרונות מרכזיים:
עלויות התחלה מינימליות
פתיחת תוכנית שיווק שותפים היא זולה יחסית. העלויות מוגבלות בדרך כלל להשקעות בתוכנת מעקב ביצועים או תשלומים למנהל שותפים או לפלטפורמה. אין צורך לפתח בטחונות למסע פרסום, לרכוש שטחי מודעות או לשלם מראש עבור המלצות למוצרים או למותג שלך.
סיכון נמוך
שיווק שותפים מציע דרך בסיכון נמוך לקדם את העסק המקוון שלך. אתה מחליט את תנאי התשלום ומשלם לשותפים רק כשהם מספקים תוצאות. חברות רבות משלמות לשותפים אחוז מההכנסות שניתן לייחס, מה שמבטיח שעלויות התוכנית לעולם לא יעלו על רווחיה.
גָמִישׁ
ישנן דרכים רבות להפעיל תוכנית שיווק שותפים, ואתה יכול להתאים את מודל התגמול שלך ככל שהצרכים שלך משתנים. אתה יכול להעלות את העמלה שלך לקידום פריט שהושק לאחרונה, למשל, או להוסיף פיצוי עבור לידים כדי להביא יותר לקוחות למשפך המכירות שלך.
ממוקד
כמו אסטרטגיות שיווק רבות של משפיענים, שיווק שותפים מאפשר לך להגיע לפלחי שוק ספציפיים על ידי בחירת שותפים פופולריים בקרב קהלי היעד שלך. על ידי מינוף יוצרים בודדים, אתה יכול להביא קבוצות צרכנים נישה לדפי נחיתה שנועדו לעודד המרות.
מצא משפיענים כדי להגביר מכירות עם Shopify Collabs
Shopify Collabs מקל על שיתוף פעולה עם יוצרים, לקדם את המוצרים שלך, להגיע ללקוחות חדשים, להגדיל את המכירות שלך ולעקוב אחר ביצועי קמפיינים שותפים, הכל מ-Shopify admin.
גלה את שיתופי הפעולה של Shopify
ג'ון מרפי, מומחה לשיווק שותפים ובעלים של The Cold Plunge Store, אומר ששיווק שותפים הוא דרך טובה להגיע ללקוחות שאוהבים לעשות מחקר לפני ביצוע רכישה.
"אם מסע הקונה כולל הרבה מחקר מראש, זה נותן לך את ההזדמנות לכתוב תוכן שמכוון לחינוך אנשים", הוא אומר. "אז אתה יכול להדריך אותם לאתר האינטרנט ולשים תוכן מועיל בדפי האוסף ובדפי המוצרים האלה."
מהי ערכת פירמידה?
ערימת פירמידה – המכונה לפעמים תרמית פירמידה – היא מודל עסקי הונאה שבו אנשים משלמים לחברה כדי למכור את המוצרים או השירותים שלה על סמך הבטחות לרווחים גדולים. לפי ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC), עסק עשוי להיות מסווג כתוכנית פירמידה בלתי חוקית אם הוא מעודד גיוס חברים חדשים ומייצר חלק גדול מהרווחים שלו מדמי חבר במקום ממכירת מוצרים או שירותים בפועל. עסקים אלה נקראים מזימות פירמידה מכיוון שהמארגנים בראש בדרך כלל מקבלים את כל הרווחים, בעוד שכמעט כל אלה הנמוכים יותר מפסידים כסף כאשר המיזם נכשל.
תוכניות פירמידה משתמשות באסטרטגיה המכונה שיווק רב רמות (MLM), גישת מכירה ושיווק הכוללת קידום מוצרים או שירותים באמצעות רשת של משתתפים עצמאיים. למרות שמשתתפי MLM מרוויחים כסף רק לעתים רחוקות, שיווק רשתי יכול להיות חלק ממודל עסקי לגיטימי, וחברות MLM הן חוקיות, כולל עסקים ידועים כמו Avon Products ו- Primerica.
איך פועלות תוכניות פירמידה
- חברת האם מגייסת מפיצים עצמאיים
- החברה גובה דמי השתתפות
- החברה מעודדת גיוס משתתפים חדשים
- מפיצים מגייסים משתתפים חדשים
- מפיצים חדשים מגייסים מפיצים נוספים
- תוכנית הפירמידה קורסת
תוכניות פירמידה נוטות לעקוב אחרי שישה שלבים:
1. חברת האם מגייסת מפיצים עצמאיים
נציגי עסקים מעודדים אנשים פרטיים להצטרף לחברה. המשתתפים נקראים לעתים קרובות מפיצים עצמאיים, נציגי מכירות, שותפים, שותפים או בעלי עסקים עצמאיים.
2. החברה גובה דמי השתתפות
המתגייסים החדשים משלמים עבור הזכות לייצג את העסק, וחלק מתשלוםם מגיע למי שגייס אותם. חלק מתוכניות הפירמידה גובות גם דמי חבר חוזרים ורבים דורשים מהמפיצים לרכוש מלאי מראש.
3. החברה מעודדת גיוס משתתפים חדשים
העסק מורה למפיצים למכור את מוצריו או שירותיו, אך מדגיש את הצורך בגיוס משתתפים חדשים, תוך מתן זרם של תשואות למשקיעים קודמים.
4. מפיצים מגייסים משתתפים חדשים
המפיץ מעודד אחרים להצטרף, וחברים חדשים משלמים לעסק עבור הזכות להשתתף בתוכנית. מפיצים מרוויחים אחוז מדמי הפתיחה של המשתתפים החדשים או חלק מכל מכירות מוצלחות שהמתגייסים שלהם מבצעים.
5. מפיצים חדשים מגייסים מפיצים נוספים
העסקים והמפיצים הוותיקים מעודדים חברים חדשים לגייס עוד יותר אנשים במאמץ לייצר הכנסות מדמי השתתפות.
6. מערך הפירמידה קורס
מכיוון שמאגר המתגייסים הפוטנציאליים הוא סופי, הוא מתייבש בסופו של דבר. ללא זרם של חברים חדשים, התוכנית אינה ברת קיימא וקורסת. לעתים קרובות זה משאיר למפיצים מלאי יקר שהם לא יכולים למכור, מה שמוביל להפסדים כספיים משמעותיים עבור רוב המשתתפים – במיוחד חברים חדשים יותר בתחתית הפירמידה.
האם שיווק שותפים הוא ערימת פירמידה?
לא, שיווק שותפים אינו תוכנית פירמידה. שיווק שותפים הוא פעילות עסקית לגיטימית הממנפת את הרשת של יוצר בודד כדי לייצר מכירות.
למרות שגם תוכניות פירמידה וגם תוכניות שיווק שותפים כוללות שותפויות עם אנשים, רק תוכניות פירמידה גובות מהמשתתפים עבור הזכות למכור מוצרים או שירותים. משתתפים בתכניות פירמידה משקיעים משמעותיים בחברה או במוצרים שלה, אך לעתים קרובות מפסידים כסף מכיוון שהם לא יכולים למכור מספיק מהמוצרים שהם קנו. מסיבה זו, תוכניות פירמידה נחשבות לסוג של הונאת השקעות והן בלתי חוקיות על פי חוקי המדינה והפדרליים בארה"ב.
שיווק שותפים לעומת ערכת פירמידה: הבדלים מרכזיים
- הַשׁקָעָה
- הַכנָסָה
- גיוס עובדים
- הבטחות
- צְמִיחָה
להלן כמה הבדלים עיקריים בין שיווק שותפים לתוכניות פירמידה:
הַשׁקָעָה
שלא כמו תוכניות פירמידה, תוכניות שיווק שותפים לגיטימיות אינן מחייבות אנשים להוציא כסף כדי לקדם עסק. משווקי שותפים עשויים להוציא כסף כדי לבנות את המעקב החברתי שלהם או להוציא פרסומות, אבל כל הוצאה היא לפי שיקול דעת של השותף, ולא נדרשת השקעה מהחברה.
הַכנָסָה
אחד המאפיינים המגדירים של ערכת פירמידה הוא שהעסק מייצר לפחות חלק מההכנסות שלו מדמי חבר. תוכניות שותפים לגיטימיות מתמקדות בקידום מוצר אמיתי ומניבות כסף רק ממכירות לקוחות.
גיוס עובדים
למרות שחלק מתכניות שיווק שותפים מעודדות שותפים לגייס משתתפים חדשים ולהציע בונוסים להפניה, הם שמים פחות דגש על טקטיקה זו מאשר תוכניות פירמידה. במקום זאת, תוכניות שותפים מעודדות מאמצי קידום ממוקדי מוצר. מכיוון שתוכניות פירמידה מייצרות לעתים קרובות הכנסה על ידי גביית עמלות חוזרות על מנת להשתתף בתוכנית, רבים מפעילים לחץ רב על המשתתפים לגייס אחרים לרשת שלהם.
הבטחות
תכניות פירמידה מבטיחות למשתתפים בדרך כלל דרך מהירה לעושר בתמורה למאמץ מינימלי, ורבים מציירים תמונות זוהרות של חיי מותרות. תוכניות שיווק שותפים מבטיחות רק לעתים רחוקות עושר מיידי; במקום זאת, הם מתארים בבירור בדיוק מה שותפים יכולים לצפות להרוויח עבור פעולות ספציפיות של לקוחות הנובעות מהמאמצים שלהם.
צְמִיחָה
מכיוון שתוכניות פירמידה מסתמכות על גיוס רציף של משתתפים חדשים, הן קורסות בהכרח ברגע שהן ממצות את מלאי המתגייסים החדשים. תוכניות שיווק שותפים אינן מסתמכות על גיוס עובדים, כך שהן יכולות להמשיך לייצר רווחים לעסקים ולשותפים כל עוד יש ביקוש למוצרים שהם מקדמים.
האם שיווק שותפים הוא ערכת פירמידה שאלות נפוצות
האם באמת יש כסף בשיווק שותפים?
כֵּן. למרות שהרווחים תלויים בביצועים, עסק מצליח בשיווק שותפים יכול להניב מאות אלפי דולרים בשנה. כדי להגביר את הסיכויים שלך להרוויח כסף, בנה שוק יעד בעל ערך גבוה ובחר את תוכנית השותפים המתאימה לנישה הספציפית שלך.
האם שיווק שותפים הוא מהומה צדדית לגיטימית?
כֵּן. חברות רבות בעלות מוניטין מנהלות תוכניות שיווק שותפים, והפיכתן למשווק שותפים יכולה להיות דרך יעילה לייצר רווחים בכישורי השיווק שלך. זו גם הזדמנות להרוויח הכנסה פסיבית – במיוחד אם כבר יש לך נוכחות חזקה באינטרנט.
האם שיווק שותפים הוא תוכנית להתעשר מהר?
שיווק שותפים הוא דרך לגיטימית להרוויח כסף באינטרנט, לא הונאה או ערימת פירמידה. למרות שרוב משווקי השותפים מרוויחים פחות מ-10,000 דולר בשנה משותפויות שותפים, שותפים בעלי רווחים גבוהים יכולים להרוויח הרבה יותר.